Sebastião Salgado

Afbeelding

‘De mensheid stevent af op de ondergang, en degenen die dit lot zouden kunnen keren vieren feest of laten anderszins hun verantwoordelijkheid uit handen vallen. ‘Van de wereldbevolking is vijftien procent vertrokken naar de toekomst’, zegt Sebastiao Salgado, ‘en we laten 85 procent achter.’

tiao_200_03_2_1
Sebastião Salgado

De Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado wordt vaak verweten dat hij goed geld verdient aan het leed van vluchtelingen en landlozen….

Salgado is een geëngageerd man. In Parijs heeft hij zijn fotobureau Amazonas Images langs een kanaaltje bij Gare de l’Est, maar de opbrengst van zijn project Terra uit 1997 (een fotoboek en een reizende tentoonstelling), anderhalf miljoen dollar, is gestoken in een school voor Braziliaanse landlozen.

Terra
Terra

In 1993 zette Salgado een nieuwe standaard in de fotojournalistiek met de publicatie van Workers, een groot boek met tientallen reportages over eerlijke handenarbeid, van tonijnvissers op Sicilië tot staalarbeiders in Oekraïne. Een geschiedkundig project; veel van wat hij vastlegde staat op het punt te verdwijnen of sterk van karakter te veranderen. Wereldberoemd werd zijn serie over de tienduizenden mannen die, gehuld in weinig meer dan een versleten korte broek, zwoegen in de modder van een goudmijn in het Braziliaanse Serra Pelada.

14_430-sebastiao-salgado

‘Bij het maken van Workers raakte ik gefascineerd door de menselijke capaciteit om materiaal te transformeren. Bijvoorbeeld de aanleg van het Indira Gandhi Kanaal in Rajasthan, waar tienduizenden Indiërs sinds 1958 werken aan een negenhonderd kilometer lang kanaal met veertigduizend kilometer aan kleinere irrigatiekanalen. Het is overweldigend als je zoiets in een woestijn ziet ontstaan.

91-7-82-28

‘Ik geloof niet dat ik de wereld kan verbeteren. Fotografie kan de wereld niet veranderen, niet alleen. Wel met anderen. Fotografie met humanitaire instellingen, fotografie met kranten, met televisie. Dan kun je misschien iets veranderen. Maar je bent deel van een systeem. Toch geloof ik dat we een andere samenleving kunnen opbouwen. We hebben er de gereedschappen voor, het geld, en de technologie. Hoe kunnen we leven met onze vijftien procent? Dat kan dus niet. We hebben een wereldeconomie opgebouwd. Dan moeten we er ook met de hele wereld van leven.’

Aldus de woorden van Sebastião Salgado. Ik raakte, als “ouderwets” fotograaf, vooral gefascineerd door zijn perfecte techniek. Ansel Adams had dat ook. De kunst om een perfecte barietprint te maken, waarvoor je uren in de doka staat. Aan die perfectie kan digitale fotografie nog lang niet tippen…

salgado_dispute

Sebastião Salgado is geboren op 8 februari 1944 in Aimorés, Minas Gerais, Brazil. Hij woont in Parijs, reisde door meer dan 100 landen en zijn fotografieprojecten zijn over de hele wereld gepubliceerd. Buiten de vele prijzen die hij heeft mogen ontvangen is hij ambassadeur van UNICEF en erelid van de beroemde Academy of Arts and Sciences, in de Verenigde Staten.

5 gedachten over “Sebastião Salgado”

  1. Indrukwekkend artikel, Hans.
    Je ziet het: Er zijn altijd nog mensen
    die zich het lot van arme bevolkingsgroepen
    aantrekken en er wat tegen doen en niet
    langs de kant blijven staan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s